Reklama
 
Blog | Zdeněk Fekar

Automobilka Volvo v reklamě označuje Romy za zloděje

Když počátkem devadesátých let obchodníci v Rakousku a Německu vyvěšovali na své krámy cedule s varováním: "Češi, nekraďte nám tady", cítili jsme se trapně a potupně. Přitom obchodníci v sousedních zemích tak vlastně jen vyjadřovali svoje zoufalství z nástupu kobylek z nově svobodného Československa. Pokud si pamatujete na tu dobu, možná si dokážete představit, jak se asi musí cítit normální Rom, na kterého automaticky hledíme jako na zloděje. K mému překvapení na tomto stereotypu postavila svoji reklamní kampaň automobilka Volvo.

"Sleva? Nic pro mě, zlato," říká obtloustlý snědý muž z reklamy automobilky.
"Ale pro vás ceny nižší až o 30 %," dodává Volvo. Možná slyším trávu
růst, ale podívejte se na inzerát sami: není ten tlusťoch Rom a
necítíte v podtextu, že pro něj Volvo se slevou není jednoduše proto,
že on si auto ukrade bez placení? Vnímáte, že "pro vás" ve skutečnosti
znamená "pro vás bílé"?

Buď jen domýšlím něco, co je jen v mých představách, nebo je tahle
reklama krutě rasistická. Můžete ji vidět v aktuálním tisku (například
dnešním Reflexu) nebo v pohyblivé verzi na internetu, případně jako
intro stránek dovolsivolvo.cz.

Abych firmě nekřivdil, poslal jsem včera do Volva lidem zodpovědným za
komunikaci firmy dvě otázky: Proč v této reklamě figuruje Rom? Jak má
tato komunikace fungovat? Dostal jsem slušnou omluvu, že během středy
mi nikdo nemůže odpovědět, neboť kompetentní osoba ve firmě není, ale
když počkám do čtvrtka, zcela jistě dostanu odpověď. Čtvrtek utekl,
odpověď nikde. Skoro bych řekl, že není co řešit: co by tak asi Volvo
mělo komentovat na své rasistické reklamě?

Celý život jako zloděj

Přiznejme si, v romské části populace je bezesporu vyšší podíl lapků,
než mezi Čechy obecně. Na takovém konstatování není nic rasistického,
zakrývání této pravdy je jen pokryteckou pozitivní diskriminací.

To, že mnozí Romové mají zcizování majetku bezmála za koníčka ale není
důvod k bezostyšně lacinému a vulgárnímu stylizování všech Romů do rolí
zlodějů. Automobilka neměla jediný důvod nasadit v reklamě pseudofórek,
který použila.

Jaké to je, když se v důsledku podobných stereotypů slušní Romové musí
celý život cítit jako zloději, se loni pokusila veřejnosti přiblížit
kampaň občanského sdružení Romea vytvořená reklamní agenturou McCann
Erickson. Možná si na vizuál této kampaně
ještě vzpomenete. Bohužel se mi nepovedlo vypátrat, jestli měla kampaň
nějaký podstatný efekt (asi ne), marketingový ředitel Volva by ale
nejspíš potřeboval poslat na převýchovu ze slušného chování.

I když si myslím, že případná stížnost Radě pro reklamu by skončila
obligátním výrokem, že vlastně je všechno v nejlepším pořádku, skoro
mám chuť poprvé stížnost odeslat. I když nejsem Rom a tedy by mi to
mohlo být srdečně jedno.

Co myslíte? Mám tenhle článek vytisknout a odeslat reklamním radním? Nebo se vám reklama Volva zdá být v pořádku?

Reklama