Reklama
 
Blog | Zdeněk Fekar

Google za všechny prachy

Sto miliard a devětatřicet milionů dolarů stojí nejcennější značka světa. Google. S velkým odstupem za logem známého vyhledávače stojí na stupních vítězů druhý Microsoft a třetí Coca-Cola. Žebříček čítající stovku nejproslulejších firemních brandů neobsahuje jedinou českou známku. To jsme to dopracovali!

Hitparádu značek dnes zveřejnila britská firma Millward Brown Optimor sestavující žebříček BrandZ. Hodnota Googlu proti loňsku vzrostla o šestnáct procent, stejně jako v případě výrobce hnědé limonády, jehož značka má dnes hodnotui 67,6 miliardy dolarů. To Microsoftu se vede podstatně hůře: svoji značku by sice prodal za 76,2 miliardy, meziročně si ale polepšil jen o osm procent.

Čtení podobných studií je vždycky ohromně napínavé. Tipnul bych si, že většina firemních šéfů si ani neuvědomuje, jak důležité je budovat vlastní značku. Je to v pořádku, všichni se do globálního Top 100 přehledu dostat nemůžou.

Samozřejmě, že jiný význam má značka pro fabriku vyrábějící konkrétní produkty, a jinou hodnotu má pro poskytovatele služeb. Rozhodně asi nejdete do obchodu pro chleba Delta, koupíte jakýkoli zrovna mají. Naopak pro internetovou službu je renomé značky velkým kladem třeba při prodeji reklamy, není-liž pravda?

Odborníci znají také různé metody, jak značku oceňovat. Její význam ale rozhodně není zanedbatelný, často se říká, že ochranná známka tvoří až polovinu hodnoty firmy.

Reklama

Vůbec se nedivím, že Vodafone je celosvětově devátou nejcennější značkou (53,7 mld USD), zatímco konkurenční O2 (8,6 mld USD) obsadila až sedmasedmdesáté místo. Zrovna včera a dnes jsem řešil nějaké závady s jejich operátory, s laxností polostátního telekomu se to nedá srovnat.

Když si žebříček pečlivě projdete, zjistíte neuvěřitelné rozdíly. Mekáč nebo kuřata? Prašť jako uhoď, říkám často, osobně mám raději kuřecí fast food, ale kam se KFC v kvalitě služeb hrabe na nedostižnou tak trochu jinou restauraci. Také je to znát. Zatímco hodnota světově páté nejdražší značky McDonald's dosahuje 66,6 miliard dolarů a během jediného roku vzrostla o třetinu, kolonel z Kentucky se krčí na ostudné čtyřiadevadesáté příčce se směšnými 6,7 miliardami a pouhým desetiprocentním růstem.

A kdo si letos nejvíc polepšil? Žijeme v době technologií, o sto procent tedy vzrostla značka BlackBerry (na 27,5 mld USD) a… China Merchants Bank vyrostla o úžasných 168 procent (8,1 mld USD).

Čínští bankéři lacino nevyhazovali peníze, proto je krize nepostihla. Jinak to ale bankovní segment sežral i s chlupama. Bank of America ztratila třiapadesát procent své hodnoty (15,5 mld USD), jen o procento méně poškodili své akcionáře bankéři Citi (14,6 mld USD).

Obecně nejvíce rostly segmenty mobilních operátorů (o osmadvacet procent), limonády (čtyřiadvacet procent) a kávy (plus osmnáct procent). Celkem logicky největší ztráty vykazuje byznys spojený s penězi: finanční instituce ztratily jedenáct procent, pojišťovny dokonce osmačtyřicet procent. A protože auta už se většinou hotově nekupují, zaznamenala dvaadvacetiprocentní propad hodnoty.

Pikantnost na konec. Víte, proč Američani tolik touží po českobudějovickém Budvaru? Protože jejich Budweiser je druhá nejcennější značka piva (6,64 mld USD), jejich Bud Light experti ocenili na 6,66 mld USD. Obě pivní značky přitom výrazně sílí: Bud přibral o třetinu a Budweiser o třináct procent.

Nezbývá než povzdechnout na závěr: Kdepak máme české perly jako Škoda, Orion, Kofola nebo Pedro?