Reklama
 
Blog | Zdeněk Fekar

Harrymu Potterovi zbývá týden života

Už ani ne za sedm dní, v noci z pátku na sobotu v 01:01 hodin, tedy minutu poté, co půlnoc ohlásí hodiny londýnského Big Benu, na celém světě začnou prodávat závěrečný díl sedmidílné ságy příběhů čarodějnického učně Harryho Pottera. Také Češi už netrpělivě vyhlížejí příští sobotu.

Všechny zaručené zvěsti až donedávna spolehlivě naznačovaly, jak příběh dopadne.

Byla smutná: psala smrt

Vzhledem k tomu, že jeho autorka Joanne K. Rowlingová slibovala, že díl sedmý bude také posledním, celkem logicky lze očekávat, že Harry Potter zemře. Jistě, je to pohádka, pohádky mají končit dobře, ale jak jinak zajistit, že po sedmém dílu nepřijde nějaký chytrák a nevydá díl osmý, devátý… sedmnáctý? Navíc sama Rowlingová k truchlení fanoušků přispívala různými prohlášeními o tom, s jakým zármutkem psala poslední kapitoly knihy.

Objevují se i neuvěřitelné, často obskurní zprávy: hacker Gabriel prý pronikl do systému britského nakladatelství, odkud se mu podařilo stáhnout chystanou knihu. Proč? Prý na popud papeže: potterovská sága je pohanské dílo a tak předčasné prozrazení děje má snížit zájem čtenářů o poslední díl.

Na webu je ke stažení také spousta zaručeně pravých verzí knihy, které čert ví jak unikly na veřejnost. Jedním z "vydavatelů" sedmého dílu je také nickname Melindaleo: ten prý ale sedmé pokračování Rowlingové neukradl, jen si její postavy a kulisy vypůjčil, aby příběh dopsal dřív, než ona sama. Podle programového šéfa českého nakladatelství Albatros Ondřeje Müllera i autora českého Pottera Pavla Medka je právě tento plagiát-neplagiát nebývale podobný originálu.

Marketing nebo humbuk?

Oficiální nakladatelství Bloomsbury všechny zaručené objevy nepříliš
komentuje. Možná prostě není co komentovat, dost možná ale, že veškerý humbuk je součástí finálového marketingu.

Podle Rowlingové všechny zkazky kolem konce Pottera šíří "politováníhodní lidé, kterým dělá radost, mohou-li si z někoho vystřelit". Těžko říct, proč je tak úzkoprsá, když sama vlastně podobné zvěsti šíří. Její nakladatelství teprve nedávno ohlásilo, že Potter nezemře a ona sama dokonce slibuje, že se pustí do osmé knihy, která má být jakousi encyklopedií všeho, co se jí do dosavadních dílů nevešlo.

Britské knihkupectví Waterstone's dokonce fanoušky vyzvalo: Zachraňte Harryho! a k úpěnlivé prosbě se připojila i obří americká knihkupecká síť Books-A-Million. Až tuto petici podepíše milion lidí, poputuje k Rowlingové s prosbou, aby Pottera nenechávala umřít. Podpisy na listinu utěšeně přibývají, stačí vyplnit jednoduchý formulář a může se na ní objevit i vaše jméno.

Potterovský týden v Česku

Dneska už každý ví, že první vydání prvního dílu dlouho nemohla Rowlingová nikde uplatnit. Nakonec nakladatele našla, přesto nic nenapovídalo, že by mělo jít o nějaký hit: knihy se objevilo jen pár výtisků a ani v Česku tomu nebylo jinak. Nakonec se na světě strhla obrovská potterománie a každý další díl knihy nebo filmu je napínavě očekáván.

Velká knihkupectví organizují pokaždé hotové slavnosti noc předtím, než se má kniha začít prodávat. Různé soutěže a atrakce včetně besedy s překladatelem Pavlem Medkem připravil na 20. července společně s PotterWebem.cz také pražský Dům knihy Kanzelsberger. Dětští i dospělí příznivci Harryho Pottera si na své přijdou ale už od středy 18. července v Centru volného času Praha 9 . Všechny atrakce jsou zdarma, jen by se zájemci neměli zapomenout zaregistrovat na mailu organizátorů.

Sedmý díl Harry Potter and the Deathly Hallows zatím oficiální český název nemá. Nedá se totiž správně přeložit bez znalosti děje: nicméně česká wikipedie nabízí verze Harry Potter a ostatky smrti nebo Harry Potter a smrtonosní svatí. Ani ne za týden budeme mít jasněji.

Osobně znám kamarádku, která pokaždé tráví vítání nového dílu přímo v Londýně. I když jí říkám, že stejnou atmosféru může prožít i tady v Praze, kde koupí ostatně naprosto stejnou knihu, jako v Británii, pokaždé neváhá jako správná fanynka investovat do letenky a pobytu přímo na místě činu. Propadli jste také potterománii, nebo vám je "čumafuk"?

Sdělení podle čl. 4, odst. 1 zdejšího Kodexu bloggera: Autor tohoto článku zde informuje o aktivitách společnosti, v jejíž činnosti je přímo nebo nepřímo zainteresován.

Reklama