Reklama
 
Blog | Zdeněk Fekar

Hitparáda vánočních reklam

Už několik let s jednou dobrou kamarádkou hrajeme takovou hru. Zhruba tak od začátku října číháme, kdo z nás první uvidí vánoční reklamu. I když se o svět reklam zajímám, musím přiznat, ona Vánoce tak žere, že celkové skóre je jednoznačně v její prospěch.

"Už nemusím, já už ji vidím," hlásí většinou esemeska v mobilu. Vánoce jsou tady!

A mě napadlo, že je docela pravá chvíle podívat se na nejkrásnější svátky v roce, jak se jim říká. Budu povrchní a zůstanu u televizních reklam.

I ti, kdo reklamu nesnášejí a limonády nepijí mi asi dají za pravdu. Dlouhá léta patří jednička vánočních hitparád kofolovému prasátku. Pamatuji si, jak před rokem nebo dvěma Kofola naznačila, že tuhle reklamu stáhne. To ale bylo protestů. Nejspíš to byl jenom trik, ale tahle reklama k českým Vánocům 21. století neodmyslitelně patří jako Lada k Vánocům našich rodičů a prarodičů.

I když s výjimkou kofoly kolové limonády skoro nesnáším, musím uznat, že už by mi asi chyběl nasládlý popěvek "Vánoce jsou tady, Vánoce jsou tady, coca-colu si vychutnej…" Ta letošní verze z elektrárny je filmově krásná, starší kamiónová ale tak nějak američtější, více kolová. Ať se vám líbí ta či ona, tipl bych, že v pomyslném top five vánočních reklam patří Američanům druhé místo.

Ale co dál? To už je těžký oříšek, vybrat jednu konkrétní. Jedno je ale jisté: musí to být něco z produkce českého Vodafonu. Já třeba miluju zpívající ovečky z loňska, ale Čtvrtníčkovy čivavy byly rovněž dokonalé. Škoda, že letos se operátor rozhodl držet svého hesla Jde to i jinak a předvádí svoji nudnější tvář.

Stupně vítězů jsou jasné. Češi versus cizinci dva jedna.

Kdybych měl vybrat něco na čtvrté místo, asi bych sáhl opět po něčem národním. No řekněte, není takový koncert mistrů z Pilsner Urquell opravdu pěkný? Hned bych si dal jedno pivko.

Poctivě musíme páté místo přiznat (ex?)primátorovi Pavlu Bémovi. Když už nevěděl, jak by odvedl pozornost od očekávaného triumfu Mirka Topolánka, vytasil se se starými cizími nápady. Myslím, že i Bémovi muselo být jasné, že plagiát už mu nepomůže , ale rozhodně je to zajímavá novinka letošní sezóny.

Jako bonus dnešní reklamotéky pro srovnání jedna z vánočních reklam konkurenční Pepsi. Jistě si pamatujete na bláznivý tip na hračku, která se měla stát hitem tehdejších Vánoc. Nevím, jestli limonádě pomohla zvýšit prodej, ale řekl bych, že nápad to byl odvážný.

Reklama