Reklama
 
Blog | Zdeněk Fekar

Veřejnoprávní televize v roce 2007 končí

Česká televize tedy nekončí doslova, nicméně obrazně se s ní po letošním Silvestru rozloučíme. Tradiční logo připomínající obrazovku, které stanice zdědila po státní Československé televizi, se rozhodl management veřejnoprávního vysílatele zrušit.

Nemá smysl diskuse o tom, zda nová grafika je lepší nebo horší, i když
osobně si myslím, že stávající logo nezestárlo a jeho výstižnost by
mohla České televizi závidět kterákoli konkurence na světě. Každá firma
v určitém stádiu vývoje dospěje k nutnosti upravit logo. Děje se tak,
když je logo graficky příliš zastaralé, nebo se změnila vlastnická
struktura společnosti.

Ani jedno však není případ České. (Sarkasticky je třeba dodat
odbočku, že možná na Kavčích horách chtějí vizuálně potvrdit, že si
jsou vědomi faktické závislosti na politických stranách: pak by ale
nové logo mělo být modrooranžové a ideálně by to byla oranžová růže, na
níž sedí modrý ptáček.)

Že svého času kanály, které téměř nikdo nesleduje, dostaly jiné
logo, než standardní s obrazovkou, to je v pořádku, televize tak aspoň
nepoškozovala image zavedené značky a jasně odlišila kanál ČT 24 a jeho
sportovního brášku.

Reklama

Uspěchané rozhodnutí vedení televize vyměnit tradiční logo za
nové, a podle dosud zveřejněných vizuálů navíc nepříliš originální, se
nedá přeložit jinak, než že si stanice neváží těch, pro které je určena
a kterými je placena. Co by se asi stalo, kdyby veřejnost dostala šanci
veřejně se vyjádřit k tomu, zda se jim současné logo veřejnoprávní
televize líbí, nebo je načase je změnit?

Zdánlivý detail navíc hezky vystihuje rozdíl mezi soukromou
firmou a socialistickým vlastnictvím všech. Prapůvodní logo soukromé
Novy vymyslela divačka: a i když se hvězdné logo na obrazovce dlouho
neohřálo, je to konkrétní ukázka, jak si privátní firmy cení přímé
komunikace se svými zákazníky. Naopak stanice, která neustále dokola
mele, že je tady pro veřejnost, téměř potají přes noc hodlá vyměnit
vše, co je pro danou televizi typické.

Navíc taková výměna bude stát spousty milionů korun. A v zemi
prolezlé korupcí více, než všechny jihoamerické státy dohromady, nemůže
člověka nenapadnout, komu tohle prospěje?

(Tento text byl napsán pro internetový magazín Tramvaj Načerno, kde byl 26. září 2006 publikován.)