Reklama
 
Blog | Zdeněk Fekar

896 zklamaných Vieweghů

Právě tolik autorů se dnes dozvědělo, že neměli štěstí stát se spoluautory nového románu nejúspěšnějšího českého spisovatele současnosti Michala Viewegha. Pod jeho záštitou výrobce minerálek Magnesia odstartoval unikátní literární projekt.

Karlovarské minerální vody spustily před dvěma týdny na serveru iDnes.cz literární soutěž, jejímž výsledkem má být nový "Vieweghův" román, který zatím nese pracovní název Srdce domova. Patron projektu napsal úvodní kapitolu, dalších deset pokračování mají v dvoutýdenních intervalech dát dohromady soutěžící autoři. 

Mattonkáři se atraktivní soutěží pokoušejí vzbudit zájem veřejnosti o literaturu více, než je tomu u jiného  jimi sponzorovaného projektu, prestižní literární ceny Magnesia Litera. Ta se, bohužel, těší spíše akademickému zájmu úzkého okruhu zasvěcených, nakladatelé a ani veřejnost jí nepřikládají příliš velkou váhu, narozdíl od obdobných cen jinde ve světě. Přitom reálně nemá smysl jakékoli ceny vyhlašovat, pokud se netěší zájmu většinové veřejnosti: pak jde spíš o vyhozené peníze, než smysluplný projekt.

Magnesia blogový román je projekt vskutku velkorysý: každý autor vybrané kapitoly dostane desetitisícový honorář, což na českém literárním trhu představuje královskou odměnu. Přesto když soutěž počátkem srpna začínala, bylo sázkou do loterie odhadovat, jak velký bude zájem o účast. Přeci jen napsat kapitolu románu není zase tak jednoduchý úkol.

"Před dvěma týdny jsme zkoušeli odhadnout počet došlých příspěvků, naše tipy
se pohybovaly mezi krajně pesimistickými třiceti a velmi optimistickými
dvěma stovkami," napsal dnes Michal Viewegh na iDnesu. Podle redakce však celkem dorazilo 897 variant pokračování blogorománu.

Reklama

Což je zpráva dobrá, i když pro Viewegha znamenala k nemalé radosti rodiny odklad plánované dovolené. Obrovská záplava textů potenciálních budoucích hvězd literárního nebe svědčí o tom, že i v elektronickém věku má psaní a čtení své místo ve společnosti. Je tedy otázka, co se ze soutěže podaří vykřesat Vieweghovi a jeho redakčnímu týmu v čele s Ladislavem Vereckým. Oficiálně se zatím neplánuje výsledný produkt vydat i knižně, pokud ale vznikne kvalitní román, jistě se tomu nebude nikdo bránit – vždyť Viewegh je jméno, které dopředu zaručuje dobrou prodejnost.

Jako v Česku všechny dobře míněné projekty i blogoromán musí mít svá negativní ale… Objevila se dnes, ihned poté, co redakce zveřejnila výsledky prvního kola. V něm Viewegh jako vítězného autora první čtenářské kapitoly vybral Michala Kočího. Konečnou podobu pokračování ale výrazně přepracoval s využitím textů dalších sedmi soutěžících.

Je to sice zcela v souladu s vyhlášenými podmínkami soutěže, jakákoli pravidla ale našinec přeci zásadně nečte a dožaduje se své vlastní pravdy. "Zklamání a rozhořčení" nebo dokonce "zpackaná loupež", objevuje se v diskusi na stránkách projektu. Nad tím ale lze mávnout rukou: jako vždy v podobných případech jde jen o setinu nespokojenců, kteří by byli beztak spokojení snad jenom tehdy, kdyby vyhráli.

Blogoromán psaný s Vieweghem je v tuzemsku prvním projektem tohoto typu. Zdaleka nikoli na světě. Jak jsem se dozvěděl před časem díky diskusi na Online žurnalistice na facebooku, naši východní sousedé mají svůj projekt Slovensko píše román a nejspíš prvním blogorománem na světě bylo Milion tučňáků v roce 2007.

___

Sdělení podle čl. 4 zdejšího Kodexu bloggera: Autor tohoto
článku zde informuje o aktivitách společnosti, v jejíž činnosti je
přímo nebo nepřímo zainteresován.