Lhůta pro podávání nabídek na odkup devětačtyřicetiprocentního podílu ve firmě, která v Polsku vydává nejen deník Rzeczpospolita, sice vyprší až 18. března. Už teď je ale jisté, že v novinách se česky mluvit nebude. Miliardář Zdeněk Bakala, kterému v Česku patří Respekt a nově i Hospodářské noviny, vycouval z privatizace polského mediálního impéria.
Proč se mladý český koncern Respekt Media/Economia vzdal šance proniknout na mnohem větší trh? Oficiálně to není známo, kolem privatizace polských novin je ale nejspíš spousta nekalostí. "Nezúčastnili jsme se procesu due diligence," potvrdil polskému deníku Gazeta Wyborcza šéf Bakalova vydavatelství Michal Klíma. Novému vlastníkovi by prý nebylo umožněno podnik řádně převzít.
Souboj o Rzeczpospolitu tak spolu svedou německý koncern Axel Springer a mediální skupina Point Group. Podle polských médií prý ale není vyloučeno, že se Bakala do hry ještě vrátí, pokud mu bude umožněný obvyklý přístup k finančním dokumentům.
Prodávat osm set výtisků denně je drahé
Zatímco za odchodem Čechů z polského mediálního trhu zjevně není finanční krize, německá Verlagsgruppe Passau koncem února zlikviduje polovinu z osmnácti mutací regionálních deníků Polska The Times. Naposledy se tak tuto sobotu objeví na novinových stáncích deníky Polska Białystok, Polska Gazeta Opolska, Polska Kielce, Polska Koszalin, Polska Kujawy, Polska Lubuskie, Polska Olsztyn, Polska Rzeszów, Polska Szczecin a týdeník Nasze Miasto, poté by měly vycházet již jen v internetové verzi, slibuje polská dcera VGP Polskapresse.
Krach projektu ale v Polsku nikoho nepřekvapil. Vydavatel totiž nové tituly založil před dvěma lety jenom proto, aby doplnil svoje portfolio v těch regionech, kde dosud žádné noviny nevydával a ani se mu nepovedlo nějaké převzít. Výsledky nových titulů ale byly katastrofické: například loni v prosinci noviny Polska Kielce prodávaly jen 821 výtisků a Polska Koszalin dokonce jen 552 kusů, průměrný prodej devítky likvidovaných titulů dosahoval v polovině roku slabých devět tisíc výtisků, tedy zhruba tři procenta prodeje celé značky Polska.