Iniciátorem kampaně Česko vypráví a zpívá o Ježíškovi je Pavel Baštýř z českobudějovické Agency Je5. „Snažíme se podpořit Ježíška v souboji s importovanými santaclausovskými postavičkami a vrátit mu tradiční postavení symbolu Vánoc,“ vysvětluje Baštýř.
Jenže i ta sebelepší předsevzetí snadno zapadnou. Českobudějovičtí ale přišli s nápadem, jak svoje cíle prosadit. „Aby se myšlenka ujala, vymysleli jsme rodinnou hru, která děti pobaví a současně jim vysvětlí význam nejštědřejších svátků v roce pro mezilidské vztahy,“ říká Baštýř.
Zapojte se s dětmi
Děti do 15 let společně s dospělými pomocníky se mohou zúčastnit soutěže ve třech kategoriích: literární, básnické a hudební, nebo v kreslířské soutěži. Až do 15. ledna příštího roku mohou soutěžící zasílat do Ježíškovy dílny na Božím Daru svoje práce. Díla by měla ztvárňovat pohádkový příběh o tom, jak Ježíšek odměnil někoho za pomoc druhému, statečný čin nebo překonání vlastní nedobré vlastnosti.
Z nejlepších prací bude po ukončení soutěže sestavena kniha pohádek a CD s písničkami složenými podle dětských básniček. Účastí v soutěži tak každý přispěje na dobrou věc: „Celý zisk z prodeje bude věnován dětem, které potřebují pomoc,“ potvrzuje Pavel Baštýř. Konkrétně výnos akce poputuje prostřednictvím občanského sdružení Život dětem k dlouhodobě nemocným dětem, dětem po úrazu a dalším, které to potřebují.
Ježíškova ofenziva
Oficiálně letošní ježíškovská kampaň začne 17. října v 11 hodin, kdy v pražském Domě knihy Kanzelsberger organizátoři rozdají první propozice soutěže dětem z první třídy základní školy ve Vodičkově ulici. Máte-li doma malé dítko, čas a chuť se přidat, neváhejte a přijďte taky! O zábavu pro nejmenší bude postaráno. Role Ježíškovy kmotry se totiž ujala Magdalena Reifová, jejíž televizní Kouzelnou školku děti milují. „Jako malá jsem se také každý rok těšila na Ježíška. Myslím, že je moc fajn, když v Česku bude o Vánocích zase vládnout náš český Ježíšek,“ vysvětlila známá herečka, proč roli ráda přijala.
Nezoufejte, pokud se na zahájení nedostanete. V rámci kampaně bude celkem rozdáno na 2,5 milionu letáků s podmínkami soutěže. K dispozici jsou samozřejmě také ve všech knihkupectvích Kanzelsberger a u dalších partnerů, mezi něž patří markety Tempo Tip, Tuty a Terno, sběrny Fotolabu a diskonty Kaufland. V síti obchodních partnerů je možné koupit i pěkné ježíškovské dárky: knížku Ježíšek a Barborka za 119,- korun, či ježíškovská puzzle v cenách od 81,- do 241,- korun.
2x Anti-Santa
"Oficiální" podoba českého Ježíška vzešla z loňského kola soutěže Česko kreslí Ježíška, které se zúčastnilo na třicet tisíc dětí. Šest nejzajímavějších představ tradičního symbolu Vánoc postoupilo do esemeskového hlasování, ze kterého vzešel vítěz.
Sluší se dodat, že existuje ještě jedna kampaň se stejným cílem. Na stránkách reklamních textařů anti-santa.cz najdete nejenom informaci jak to celé vzniklo, ale i fujgalerii příkladů, jak často firmy používají Santa Clause coby symbolu českých Vánoc. Mimo jiné je zde také dostupný článek z Lidovek, jak před pětapadesáti lety předseda vlády Antonín Zápotocký vysvětlil stylově, podle zásad dialektiky a s užitím zákona o boji a jednotě protikladů, že vlastně malý Ježíšek dospěl v pokrokového Dědu Mráze.
Vánoce mám rád (i když často říkám opak) a souhlasím s tím, že by u nás měl vládnout Ježíšek. Škoda jen, že oba projekty prosazují svoji myšlenku odděleně. Ale kdo ví, třeba za rok…?
Sdělení podle čl. 4, odst. 1 zdejšího Kodexu bloggera: Autor tohoto
článku zde informuje o aktivitách společnosti, v jejíž činnosti je
přímo nebo nepřímo zainteresován.