Reklama
 
Blog | Zdeněk Fekar

Jestřáb by dnes slavil stovku

Jeho příběhy mají velkou výhodu: dokáží zapálit jak ty, kdo mají nutkavou potřebu vyrazit do přírody, stejně tak mají kouzlo pro vysloveně městské čtenáře. Zas a zas prožívaly dobrodružství jeho hrdinů generace klukovských čtenářů. Bude to tak i za dalších sto let? Těžko říct. Autor Jaroslav Foglar by právě dnes oslavil sté narozeniny. Stojí za to si jej připomenout.

Jako malý kluk žijící v ocelovém srdci republiky jsem byl typicky městské dítě. S kamarády jsme si hráli spíš na detektivy od kriminálky nebo vyráželi do centra objevovat kouzlo severomoravské metropole. Jinak jsem byl taky vášnivý knihomol a právě přednormalizační vydání Hochů od Bobří řeky bylo mojí první foglarovkou, kterou jsem kdy četl. Kousek od okraje našeho sídliště byla čtvrť, která mi tehdy připomínala Stínadla…

Asi nepřekvapí, že právě příběhy lovců bobříků jsou nejprodávanějším titulem Jaroslava Foglara. Poprvé spatřily světlo světa jako seriál v novinovém vydání z roku 1934. A právě letos ke stému výročí autora je vydalo nakladatelství Olympia také v komiksové podobě.

Ačkoli právě komiks se mnohým z nás automaticky vybaví po vyslovení Jestřábova jména, příběhy Rikitanovy party až dosud svoji obrázkovou verzi neměly. Scénáristkou letošní premiéry je Ivana Peroutková a ilustrátor Milan Teslevič. I když zarytí fandové komiksu revitalizované verzi vytýkají archaickou doslovnost a absenci vlastní autorské invence, určitě se kniha stane vítaným dárkem pro mnohé pamětníky, i novodobou generaci dobrodruhů.

Nejznámějším Foglarovým "produktem" jsou ale bezesporu vzorňácké Rychlé šípy. Napínavé cesty do stínadelských uliček připravila Česká televize, která od 3. července každé úterý vysílá devítidílný seriál Záhada hlavolamu.

À propos: patří dnes k bontonu stěžovat si, jak nastávající generace čtenářů nečte. Myslím, že knihovníci i knihkupci dobře vědí, že to není tak docela pravda. Co myslíte: přežijí Rychlé šípy rok 2100?

Sdělení podle čl. 4, odst. 1 zdejšího Kodexu bloggera: Autor tohoto článku zde informuje o aktivitách společnosti, v jejíž činnosti je přímo nebo nepřímo zainteresován.

Reklama