Reklama
 
Blog | Zdeněk Fekar

Kam mizí peníze, které vám (nejen) Tesco nevrátí?

Přesně taková otázka se mi před pár dny vylíhla v hlavě. Pokusil jsem se dobrat odpovědi. Zatím marně. Možná ji zná někdo z respektovaných bloggerů?

"Na stravenky nevracíme", případně "na stravenky vracíme do 5 Kč", hlásají často cedulky vylepené v nejrůznějších obchodech a restauracích. Budiž, zvykli jsme si to respektovat. Asi většina z nás platí stravenkami převážně v restauraci. A tak je jedno, jestli necháte číšníkovi spropitné ve formě stravenek, nebo hotovosti.

Jenže, kam vlastně nevrácené peníze účetně mizí?

Když si za stravenku koupíte jídlo v lahůdkářství, kde nákupy ani pořádně nemarkují, je to jasné: peníze skončí při počítání tržeb v peněžence personálu. Je to vcelku zasloužené dýško za celodenní postávání za pultem.

Co když ale na stravenky nevrací velká nadnárodní korporace?

Přesně to se mi nedávno stalo. V supermarketu Tesco na Národní třídě v Praze jsem kupoval pár drobností a nechtěl rozměňovat tisícikorunu. A tak jsem zaplatil stravenkou. "My ale nevracíme," poctivě přiznala mladá pokladní. Mávl jsem nad tím rukou, sebral nákup i s účtem a spěchal na tramvaj.

Pak jsem si všiml účtu. Ačkoli mi pětikorunu v Tesku nevrátili, na účtence svítil nápis "VRÁCENO 5.00". Slečně pokladní bych tu pětikačku upřímně přál. Nejspíš přijela za lepšími zítřky odněkud z Ukrajiny nebo aspoň ze Slovenska. A když pokladním systémem nedobrovolné dýško prošlo jako vrácené peníze, je jasné, že nikomu z šéfů peníze chybět nebudou.

Přesto se mi to zdálo nepřliš fér: peníze skutečně nevracet, ale účetně ano. Je to tak v pořádku? Zeptal jsem se na to jak ve stravenkové firmě, tak v samotném Tesku.

"Právní předpisy tuto situaci přímo neřeší, musíme proto vycházet pouze z právní úpravy zákona č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů v platném znění. Provozovny nejsou povinny vracet na stravenky. Pouze by měly informovat zákazníka, zda vrací na stravenky a do jaké výše. Tyto informace by měly mít na viditelném místě," napsala mi Vendula Papadopulosová z oddělení péče o zákazníky Sodexho Pass ČR.

Přiznám, není mi přesně jasné, co vyplývá ze zákona o daních z příjmů (snad jen, že ten, kdo peníze nevrátí, musí tento příjem zdanit), zjevné ale je, že vracet na stravenky obchodníky nikdo nenutí. A když to dopředu oznámí, je to fér, s tím souhlasím.

Znamená to tedy, že si na své přijde zmíněná pokladní? "Mohu vás ujistit, že se rozhodně nejedná o přivýdělek pokladních nebo vedoucích obchodů," tvrdí mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková. Podle ní prý jde o "chybný výraz vytištěný na účtence". Tesco už dlouho zákazníky mást nebude. "Projednám to s kolegy, kteří mají tuto záležitost na starosti a pokusíme se to v dohledné době napravit," slíbila mi mluvčí.

To oceňuji. A také si to rozhodně třeba za měsíc vyzkouším.

A jak to funguje v Aholdu, Bille nebo Globusu? Jestli ve firmě dostáváte stravenky, vyzkoušejte to někde a napište svoje zkušenosti.

Reklama