Reklama
 
Blog | Zdeněk Fekar

Komunistická olympiáda byznys tolik netáhne

Už jen sto čtrnáct dní, hlásí hodiny odpočítávající čas zbývající ke startu olympiády v komunistické Číně. Viděli jste už nějakou olympijskou reklamu? Největší sportovní svátek je taky obrovským byznysem, v němž se točí miliardy. Zdá se, že letos se firmy sponzoringem pěti kruhů příliš chlubit nebudou.

Když bývávala zaniklá Živnobanka sponzorem našeho olympijského týmu, vydávala speciální edici platebních karet. Plzeňský Prazdroj zase nabízel pivo v olympijských plechovkách. Sponzoři se celkem pochopitelně chtěli pochlubit, že i oni přispěli k vrcholné sportovní události.

Letos jsem zatím nic olympijského neviděl. Firmy se nejspíš rozhodly příliš okatě nespojovat s olympiádou, kterou čínští diktátoři chtějí podle Hitlerova vzoru využít k okázalému ukázání se světu.

Stydící se sponzoři

Prošel jsem si včera webové stránky generálních a oficiálních partnerů českého olympijského týmu. Čtyři z deseti firem (Prazdroj, Adidas, Zentiva a Česká pojišťovna) na svých stránkách nemají o podpoře olympioniků ani zmínku. Dalších čtyřicet procent partnerů (ČEZ, Škoda Auto, Unipetrol a Skanska) se k olympiádě hlásí, ovšem na to, kolik investovaly, jenom velmi skromně několika slovy v sekci skryté pod heslem sponzoring.

Jenom dvě z deseti firem se hrdě hlásí k olympiádě hned na homepage: RWE vyzývá "fanděte s námi!" a GE Money Bank oficiálním logem připomíná, že je partnerem národního olympijského týmu.

Bojkotovat firmy nemá smysl

Vůbec nechci pranýřovat, spíš naopak. Určitě má smysl protestovat proti čínskému režimu politicky: jen veřejně říkejme, že komunistická Čína má do demokracie daleko, chtějme po svých politicích, aby na olympijské hry nejezdili, ale nebojkotujme firmy, které podporují myšlenku olympionismu.

I když jde o obrovský byznys, karty jsou rozdané na dlouho dopředu. Firmy sponzorující olympioniky většinou uzavírají smlouvu na delší období, nemluvě o tom, že bojkot výrobků gigantických firem jako je Coca-Cola nebo Johnson & Johnson ani tak neohrozí obří firmy nebo čínské komunisty, jako nějaké chudáky zaměstnance, kteří v důsledku nenaplnění hospodářských plánů přijdou o své beztak už špatně placené místo.

Světový byznys se stahuje

Na druhou stranu je nejenom sympatické, ale jistě i prozíravé, pokud letos sponzoři nebudou vystavovat příliš na odiv svoje investice do pěti olympijských kruhů. Až do závěru her totiž nikdo nemůže vědět, jak to v Pekingu vlastně skončí.

Šéf Ogilvy Public Relations Worldwide Scott Kronick před časem prohlásil, že olympiáda je perfektní platformou pro globální budování značek. Signály ukazují, že se trochu seknul: pokud neměl na mysli příležitost ukázat, že také byznys si potrpí na etiku a s komunistickou olympiádou si nechce špinit ruce.

Například v sousedním Polsku obří pivovarská skupina patřící do proslulého koncernu SABMiller po brutálním potlačení protestů v Tibetu raději přestala svoje jméno s olympioniky spojovat, také jakási obdoba polského telekomu nemá na svém webu o olympiádě ani zmínku.

Deník USA Today shrnul možné varianty chování firem sponzorujících olympiádu. Jedním z řešení je "nedělat nic". Zdá se mi, že to je asi to nejlepší, co se dá dělat, když už jednou olympijští papaláši přidělili pořádání her čínským soudruhům.

Poznámka: K ilustraci byl v perexu použit motiv z obálky Guye Walterse Berlínské zdi, kterou v českém překladu Jaroslava Hrbka loni vydalo nakladatelství BBart.

Reklama