Když bývávala zaniklá Živnobanka sponzorem našeho olympijského týmu, vydávala speciální edici platebních karet. Plzeňský Prazdroj zase nabízel pivo v olympijských plechovkách. Sponzoři se celkem pochopitelně chtěli pochlubit, že i oni přispěli k vrcholné sportovní události.
Letos jsem zatím nic olympijského neviděl. Firmy se nejspíš rozhodly příliš okatě nespojovat s olympiádou, kterou čínští diktátoři chtějí podle Hitlerova vzoru využít k okázalému ukázání se světu.
Stydící se sponzoři
Prošel jsem si včera webové stránky generálních a oficiálních partnerů českého olympijského týmu. Čtyři z deseti firem (Prazdroj, Adidas, Zentiva a Česká pojišťovna) na svých stránkách nemají o podpoře olympioniků ani zmínku. Dalších čtyřicet procent partnerů (ČEZ, Škoda Auto, Unipetrol a Skanska) se k olympiádě hlásí, ovšem na to, kolik investovaly, jenom velmi skromně několika slovy v sekci skryté pod heslem sponzoring.
Jenom dvě z deseti firem se hrdě hlásí k olympiádě hned na homepage: RWE vyzývá "fanděte s námi!" a GE Money Bank oficiálním logem připomíná, že je partnerem národního olympijského týmu.
Bojkotovat firmy nemá smysl
Vůbec nechci pranýřovat, spíš naopak. Určitě má smysl protestovat proti čínskému režimu politicky: jen veřejně říkejme, že komunistická Čína má do demokracie daleko, chtějme po svých politicích, aby na olympijské hry nejezdili, ale nebojkotujme firmy, které podporují myšlenku olympionismu.
I když jde o obrovský byznys, karty jsou rozdané na dlouho dopředu. Firmy sponzorující olympioniky většinou uzavírají smlouvu na delší období, nemluvě o tom, že bojkot výrobků gigantických firem jako je Coca-Cola nebo Johnson & Johnson ani tak neohrozí obří firmy nebo čínské komunisty, jako nějaké chudáky zaměstnance, kteří v důsledku nenaplnění hospodářských plánů přijdou o své beztak už špatně placené místo.
Světový byznys se stahuje
Na druhou stranu je nejenom sympatické, ale jistě i prozíravé, pokud letos sponzoři nebudou vystavovat příliš na odiv svoje investice do pěti olympijských kruhů. Až do závěru her totiž nikdo nemůže vědět, jak to v Pekingu vlastně skončí.
Šéf Ogilvy Public Relations Worldwide Scott Kronick před časem prohlásil, že olympiáda je perfektní platformou pro globální budování značek. Signály ukazují, že se trochu seknul: pokud neměl na mysli příležitost ukázat, že také byznys si potrpí na etiku a s komunistickou olympiádou si nechce špinit ruce.
Například v sousedním Polsku obří pivovarská skupina patřící do proslulého koncernu SABMiller po brutálním potlačení protestů v Tibetu raději přestala svoje jméno s olympioniky spojovat, také jakási obdoba polského telekomu nemá na svém webu o olympiádě ani zmínku.
Deník USA Today shrnul možné varianty chování firem sponzorujících olympiádu. Jedním z řešení je "nedělat nic". Zdá se mi, že to je asi to nejlepší, co se dá dělat, když už jednou olympijští papaláši přidělili pořádání her čínským soudruhům.
Poznámka: K ilustraci byl v perexu použit motiv z obálky Guye Walterse Berlínské zdi, kterou v českém překladu Jaroslava Hrbka loni vydalo nakladatelství BBart.