Reklama
 
Blog | Zdeněk Fekar

Lidové noviny spustily revoluci v public relations

Mediální branže až dosud ctila jedno tabu. Redakční a inzertní oddělení jsou přepažena nepřekonatelnou zdí. Jedni nemohou ovlivňovat práci druhých. A naopak. Rozumné a léty osvědčené opatření se v moderním světě ukázalo být nepraktickým. Noviny už dneska nejsou nosičem informací, ale zábavy. A ta něco stojí. Proč by někdy nešlo přimhouřit oko a vyhovět inzerentovi? Lidové noviny v pátek ukázaly, že na titulní stránku deníku se dá jako hlavní zpráva klidně umístit i docela běžná firemní reklama.

Když jsem si včera ráno koupil Lidovky, nevěřil jsem vlastním očím. Asi nějaká reklama. (Občas se to u nás dělá: inzerent si zaplatí titulku a noviny vyjdou zabalené do falešné přední strany vychvalující inzerenta.) Nebyla to reklama, ale běžné vydání novin.

Prý: "Revoluce! Lístek na městskou dopravu koupíte po mobilu!" jásají v Lidových novinách nad banálním faktem, že pražský Dopravní podnik zprovoznil novou službu. Není to nic originálního: prodávají jízdenky pomocí esemesek. Lidovky téhle banalitě věnovaly otvírák na titulce, navrch přidaly oslavný sloupek přirovnávající nový produkt dobývání vesmíru a podobně z toho udělaly kauzu i na vnitřní metropolitní stránce.

Zveličená banalita

Musí jít o placenou reklamu. Pokud se tedy v novinách někdo nezbláznil. Myslel jsem si ráno.

Nejspíš nezbláznil. I lidovkářští novináři přiznávají, že jde o banalitu. Co sami ohlásili jako převratnou revoluci, ve Vídni znají už čtyři roky. Nejen tam. A navíc nejde o nijak zásadně využívanou službu: v hlavním městě Rakouska se denně prodá jen něco kolem dvou stovek elektronických jízdenek. Ve srovnání s každodenním počtem cestujících je to zanedbatelné množství.

Test konkurencí

Sesterský deník Mladá fronta Dnes novinku sice také postřehl a rovněž o ní referuje na titulní stránce pátečního vydání. Extra případ z prodeje SMS jízdenek ale nedělá: zprávu opatřil kurzívou a vyhradil jí spodní pravý okraj novin. Přesně správné místo pro technickou kuriozitu, která by mohla lidi zajímat.

Druhý nejčtenější deník Právo o "novince" na titulní straně neinformuje. Celkem nepřekvapí, že bez poskvrnky vyšla i úvodní strana Hospodářských novin a ani pro Blesk není prodej přes mobil světovou revolucí.

Kam ten svět spěje

Přiznám, že si dokážu představit, že ve čtvrtek redakci Lidovek řídili mladí technologičtí fandové, kteří prostě jen podlehli zkušenějším expertům v oboru public relations. Sám jsem nedávno vzpomínal, jak vypadal náš každodenní život před deseti patnácti lety. Internet jsme sice už měli, mobily pomalu také, ale internetové bankovnictví, různé telefonní služby či prodej všemožného přes síť jsme si málokdo dokázali představit.

A dneska? Do banky chodím málokdy, mám ji ve svém notebooku. Jízdenky na vlak či autobus, případně letenky, kupuji na internetu. Velká část studijní agendy se hravě vyřídí rovněž přes počítač. A věřte nevěřte, v létě jsem šel do kina s lístkem uloženým v mobilu.

Tak jakápak revoluce? V Lidovkách se buď vážně zbláznili. Ale to by se muselo zbláznit hned několik lidí najednou, což je skoro nemožné.

Kolik to asi stojí? Zveřejní Lidovky ceník za umísťování PR zpráv na titulku? Nebo je to jen služba pro vybrané podniky?

Reklama