Z Kavčích hor už unikly zvěsti o novém programovém schematu pro příští rok. Do médií prosákly zprávy o chystaném duelu ČT s komerční dvojkou Primou. Hitem sezóny má být souboj zpravodajských relací. A aby k němu mohlo dojít, musí začínat veřejnoprávní Události v devatenáct hodin. Česká televize kvůli tomu přesune vysílání Večerníčka na dřívější, zatím ještě neupřesněnou dobu: nejspíš jej zařadí na pravé poledne. Zdánlivě nelogický krok má svoji logiku. Řada lidí si totiž po dobrém obědě ráda schrupne.
Co ještě zvedne sledovanost
Samotné zahájení vysílání Událostí o čtvrt hodiny dříve, ve stejném čase jako primácké 1. zprávy, by ale samozřejmě nebylo dostatečným opatřením. Veřejnoprávní zprávy jsou totiž stejně nudné, jako jejich konkurent na Primě. Tam aspoň trvají kratší dobu a tak se dají snáze přežít, než začnou Televizní noviny na Nově.
Aby Česká televize skutečně porazila Primu ve sledovanosti, její Události oživí v Česku dosud neznámý, ale ve světě vcelku zaběhnutý formát kombinující zpravodajství s reality show. Zprávy zůstanou obsahově stejně nudně seriózní, jako dosud, jenom dostanou atraktivnější kabát. Tedy přesněji to bude naopak: reportéři a moderátoři se trochu svléknou. Není dosud jasné, zda Česká televize získá licenci zahraničního formátu Naked News, nebo pouze použije obdobný model.
Jisté ovšem je, že ani nahá Daniela Drtinová by dlouhodobě sledovanost zpravodajství výrazněji nezvýšila, proto dalším krokem završujícím změny na Kavkách bude zařazení pornopořadů do schematu prvního i druhého televizního programu. Protože ale české mediální právo něco takového legálně nedovoluje, objeví se na českých veřejnoprávních obrazovkách hybrid výchovně-vzdělávacího pořadu o sexu a reality show z českých ložnic à la Big Brother. Šikovný balanc na hraně zákona umlčí námitky malé i velké televizní rady. Hlavně, že se to bude líbit.
Tradičně konzervativním zadavatelům reklamy to může být jedno. Jistě víte, že s reklamou ve veřejnoprávní televizi je konec.
Oč tu běží?
A to je právě ta otázka. Proč vlastně Česká televize chce soupeřit s komerční, navíc málo úspěšnou televizí, když hon za sledovaností má smysl jenom tehdy, dá-li se zpeněžit a zpeněžit se dá jen prodejem televizní reklamy?
Že porno na ČT je nesmysl, jste jistě pochopili. Šlo jenom o absurdní, ale dokonale ilustrativní představu, kam až by management stanice mohl ve svých úvahách dospět v honbě za něčím, co nepotřebuje. Jenže se ptám: opravdu v boji s konkurencí spočívá veřejnoprávní role?
Připadá mi, že daleko rozumnější by bylo nechat Večerníček tam, kde je, a zprávy třeba vysílat až po osmé večer. Rodiny s dětmi se na ně bez problémů mohou dívat kdykoli, zaměstnaní lidé se ale na zprávy začínající čím dál dříve rozhodně dívat nebudou. Podstatná by měla být kvalita zpráv, nikoli jejich sledovanost.