Reklama
 
Blog | Zdeněk Fekar

Schengenský návrat k evropskému normálu

Nic zvláštního se nestalo. A přesto úderem půlnoci ze čtvrtka na pátek došlo k obrovské změně. Česko přišlo o své hranice se sousedními zeměmi. Je to dobře, nebo špatně? Jste rádi?

Týden plánuju, že bych ve svém blogu neměl nezaznamenat náš vstup do schengenského prostoru. Považuji to za ohromnou věc. Média nejen česká, ale i slovenská, polská či rakouská se mohou zbláznit, jak referují o převratné historické události.

A mě to najednou připadá docela všední. Prostě návrat k tomu, co bylo dřív normální.

Můj pradědeček vystudoval pivovarnickou školu a coby sládek procestoval většinu Evropy. Pravda, potřeboval k tomu pas (měli jsme jej doma schovaný: byl platný "pro všechny země světa kromě Sovětského svazu"), ale dostat se z Čech do Bavorska nebo z Němec do sladké Francie pro něj nebylo o nic složitější, než vyrazit z Prahy do Mirovic u Písku.

Můj pradědeček procestoval starý kontinent, babička se narodila v Paříži, po dědovi z matčiny strany mi v žilách koluje trochu polské krve, po otci jsem z bohaté jižní Moravy, ačkoli sám narozený v hrdých Vítkovicích rudé Ostravy… A kdybychom rozebrali rodinný rodokmen, našli bychom kořeny v mnoha koutech Evropy. Snad proto jsem se vždycky cítil dobře tam, kde byli zajímaví lidé a cítím se stejně fajn v Praze jako v Ostravě, jihočeském Písku či východoslovenském Bardejově. A miluju Londýn 🙂

Nacionalistické vášně jsou mi naopak cizí. Jsou lepší Češi nebo Němci? Chytřejší Francouzi nebo Litevci? Bohatší Dánové nebo Irové? Jsou to nesmyslné diskuse. Sice odvěké, ale nesmírně hloupé a nemoderní. Všichni jsme Evropané a historie to potvrzuje. Války mezi národy nevznikaly pro nepřekonatelné rozpory mezi lidmi. Šlo o moc a majetek.

Už včera jsme mohli jezdit po Evropě, kam jsme si vzpomněli. Už včera jsme byli Evropany. Teď ale nemusíme mávat na hranicích pasem a dokonce můžeme na hranice zapomenout. Neexistují.

I když mi to najednou připadá docela všední, je to tak nějak svátečně všední změna. Nezdá se vám?

Reklama