Jistě si vzpomenete: i tady na blogu v srpnu probíhala vášnivá diskuse, jestli si reklama zahrává s našim podvědomím, nebo jen někteří z nás jsou korektnější, než zdrávo. Vázanou řečí Rady pro reklamu šlo o to, že "stěžovatelé pokládali inzerát i banner www.dovolsivolvo.cz za reklamu s rasistickým podtextem. Slogan Sleva? Nic pro mě zlato… byl doprovázen zobrazením tří postav zbohatlíka se zlatými řetězy, mondénní paničky a veksláka s fiží."
Tedy rozhodně žádný Rom, prostitutka nebo homosexuál, jež v reklamě někteří viděli. Reklamní radní tak dali za pravdu paní Marielle J. Delgado z Volva, podle níž jde o zbohatlého tlustého zelináře se zlatým řetězem na krku (snědého nejspíš proto, že se právě vrátil z dovolené od moře), znuděnou blondýnku, pro kterou je volvo příliš obyčejný auťák, protože ona si raději koupí ferrari, a mladíčka ve žluté košili.
Rada pro reklamu stížnost zamítla. "Reklama požadavky na etiku reklamních sdělení zásadně neporušuje a je tedy etická," uvádí ve svém rozhodnutí.
Nažraný vlk, celá koza
Osvobozující verdikt není tak docela jednoznačný. Rada totiž současně "se nedomnívá, že byl šťastně zvolen koncept reklamní kampaně. Použitá forma této reklamy využívá negativní vymezování," což možná nechtěně vyvolalo veřejnou diskusi ohledně rasistického či sexistického podtextu reklamy, a zároveň rada ani nespolkla šéfce Volva její tvrzení, jimiž se snažila obhajovat neškodnost reklamy. "Arbitrážní komise se neztotožnila se všemi argumenty, které byly použity jako vysvětlení zvolené formy této reklamy," píše se v rozhodnutí.
Jinými slovy: na pětku to není, ale reklama bez chyb nebyla. Kampaň ovšem skončila, tak není co řešit.
A kdyby snad Volvo někdy v budoucnu chtělo dát znovu najevo, že pro cikány*) jeho auta nejsou vhodná? V takovém případě "by rada zadavateli doporučila, aby tento koncept pro příští kampaně opustil."
*) Promiňte, spletl jsem se. Chtěl jsem napsat "zbohatlé tlusté snědé zelináře".